V. Novotný: Na najbližšieho ministra zdravotníctva čaká obrovská kopa úloh

Na najbližšieho ministra zdravotníctva čaká podľa predsedu parlamentného výboru pre zdravotníctvo Viliama Novotného (SDKÚ-DS) obrovská kopa odložených či nesplnených úloh. Myslí si, že vláda väčšinu svojich sľubov v tejto oblasti nesplnila, čo považuje za škodu. Úplne zlyhanie vidí v informatizácii zdravotníctva, ktorá nemá byť o nič reálnejšia ako pred štyrmi rokmi. Uplynulé obdobie aj preto označil za premrhané. "Zdravotníctvo je na tom horšie než pred štyrmi rokmi: nemá víziu, peniaze, investorov. Pacienti platia stále viac, čakajú v poradovníkoch stále dlhšie a v medzinárodných rebríčkoch sa prepadáme na úplný chvost," povedal v rozhovore pre TASR.

Zrušenie 20-korunových poplatkov u lekárov, čo bol jeden z prvých krokov súčasnej vlády v zdravotníctve, považuje Novotný za marketingový ťah, ktorý mal odpútať pozornosť od bezradnosti vlády v tejto oblasti. "Výsledkom je, že ľudia platia dnes v zdravotníctve v hotovosti viac peňazí, než platili pred zrušením poplatkov." Tento rozdiel vyčíslil na asi 90 eur. Upozornil, že zrušenie poplatkov pripravilo zdravotníctvo o približne 830 miliónov eur, čo napríklad nemocniciam a lekárom nikto nekompenzoval. "Ľúbivé" reči o prosociálnych opatreniach sú tak podľa Novotného v rozpore s realitou.

Zákaz zisku a obmedzenie výdavkov na správu zdravotných poisťovní na 3,5 percenta považuje za nešťastné rozhodnutia vlády a obáva sa, že sa to potvrdí aj v arbitráži. "Zásahy do legislatívy boli urobené veľmi lajdácky, čo zhoršuje pozíciu Slovenska v tomto spore." Novotný si myslí, že vláda nesprávne identifikovala príčiny problémov slovenského zdravotníctva. Poznamenal, že problém nebol v existencii súkromných poisťovní, ktoré sa vláda rozhodla vytlačiť z trhu, ale v meškajúcej reštrukturalizácii veľkých nemocníc a v bezzubej liekovej politike. "Do liekovej politiky muselo zasiahnuť až ministerstvo financií, aby skrotilo obrovský rast výdavkov na lieky," doplnil.

Novotný si tiež myslí, že zavedenie výmenných lístkov od všeobecného lekára k špecialistovi neplní svoj účel, iba šikanuje pacientov a mali by byť preto zrušené. "Nie preto, že by výmena informácií medzi všeobecným lekárom a špecialistom nebola dôležitá - práve naopak," konštatoval s tým, že to má zabezpečiť eHealth a nie pacient, ktorý nie je poštár. Rovnako negatívne vníma aj zavedenie rajonizácie. Ak malo byť cieľom zabezpečiť, aby pacienta neodmietol lekár v mieste jeho bydliska, tak to sa nepodarilo, zhrnul s tým, že je to naďalej možné, len to lekár musí odôvodniť inak ako pracovnou vyťaženosťou.

Nenaplnenie sľubu z programového vyhlásenia vlády o zavedení nepovinného zdravotného poistenia pre nezáujem poisťovní považuje Novotný za účelovú výhovorku, keďže kabinet nesplnil ani sľub o spoplatnení časti zdravotných výkonov. "Poisťovne nemajú totiž čo poisťovať, keďže prakticky všetka zdravotná starostlivosť je 'bezplatná'." Domnieva sa, že spoplatnenie by umožnilo poisťovniam vytvoriť poistné produkty na krytie tohto spoplatnenia. Poznamenal, že ak je všetko "bezplatné", pacient si nemôže pripoistiť nič.

Nenavýšenie platby štátu za svojich poistencov na päť percent priemernej mzdy podľa Novotného poukazuje na to, že zdravotníctvo nebolo skutočnou prioritou tohto kabinetu. "Kríza priniesla zdravotníctvu vážny problém: prudký rast nezamestnanosti výrazne ovplyvnil príjmy zdravotných poisťovní. Platba štátu mohla výpadok príjmov lepšie stlmiť." Kriticky tiež vníma čerpanie eurofondov, pričom si myslí, že sme sa tejto šance neuchopili správne. Tvrdí, že čerpanie zaostáva za plánom a prideľovanie je obostreté závejom netransparentnosti. "Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti sa sťažujú na nedostatok informácií a nedostatočnú podporu zo strany ministerstva zdravotníctva."

Novotný, naopak, súhlasí s tým, že zavedenie referencovania cien liekov pomohlo zdravotníctvu otrasenému krízou v roku 2009. Referencovanie znamená nastavenie cien liekov podľa najnižších cien v krajinách EÚ. "Zákon, ktorý referencovanie cien umožňuje, sme navrhli a schválili v roku 2004: nejde teda o novinku, ktorú by vymyslela táto vláda. Otázkou je, prečo vláda začala s referencovaním až keď prišla kríza." Domnieva sa, že šetriť sa dalo aj skôr, čím by bolo viac peňazí na mzdy či kvalitu. Poznamenal, že referencovanie cien liekov nevzišlo z iniciatívy ministerstva zdravotníctva, ale rezortu financií, ktoré sa v tejto otázke najviac angažovalo.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: