Bryndzové halušky, vyprážaný rezeň alebo syr, pirohy, parené buchty, špagety, pizza, kuracie prsia a hranolky. To sú obľúbené jedlá slovenských detí. Medzi polievkami medzi mladými vyhráva slepačia, paradajková, šošovicová a fazuľová. Vyplýva to z prieskumu Sekcie asistentov výživy Slovenskej lekárskej spoločnosti (SLS). Do prieskumu, ktorý je súčasťou osvetového projektu "Hľadá sa šťastná rodina", sa zapojilo 1000 detí od 11 do 18 rokov.
Tradícia nedeľného obeda pozostávajúceho z polievky a hlavného jedla, často doplneného o dezert vo forme domáceho koláča alebo pudingu, sa teší veľkej obľube. Uviedlo to 91 percent chlapcov a dievčat. Dve percentá mladých respondentov uviedlo ako nedeľný obed jedlá typu fast food a to najmä vo väčších mestách ako Košice, Prešov, Banská Bystrica, Zvolen a Bratislava. Každý deň spolu jedáva rodina v 20 percentách domácností, tri až päťkrát do týždňa v ďalších 20 percentách, jeden- až dvakrát do týždňa v 45 percentách domácností. Pri jedle sa skoro nikdy nestretáva so svojou rodinou 15 percent detí.
Odborníci upozorňujú, že atmosféra pri spoločnom stravovaní rodín predstavuje dôležitý faktor celkovej psychickej pohody dieťaťa. U 49 percent detvákov panuje pri spoločnom obede alebo večeri výborná atmosféra a rodinná pohoda, 28 percent rodín pri jedle rieši rôzne problémy a 23 percent opýtaných uviedlo, že v ich domácnosti sa každý rýchlo naje a odíde od stola. Celkom 57 percent chlapcov a dievčat jedáva pri výkone iných činností, ako je písanie úloh, čítanie, pozeranie televízie či práca na PC, z toho 17 percentám detí na prostredí, v ktorom sa stravujú, nezáleží vôbec. "Tento údaj hodnotíme ako zarážajúci vzhľadom na fakt, že všetky vyššie uvedené činnosti odvádzajú pozornosť detí od jedenia, čo sa neskôr odzrkadlí na trávení a vstrebávaní živín," upozorňuje Diana Kováčová, predsedníčka Sekcie asistentov výživy SLS.
"V priemere 48 percent domácností získava potraviny, najmä ovocie a zeleninu zo záhrady, takže nemožno tvrdiť, že rodiny žijúce vo väčších mestách (Banská Bystrica 53 percent, Košice 45 percent a Bratislava 42 percent) nakupujú zdravé potraviny len v supermarketoch," skonštatovala Kováčová. V priemere 47 percent detí uviedlo, že cena potravín vo veľkej miere ovplyvňuje nákup v ich rodine. Z celkového počtu opýtaných až 49 percent detí tvrdí, že reklama neovplyvňuje nákup potravín v ich domácnosti, 14 percent respondentov priznáva, že sú ovplyvnení reklamou a 37 percent opýtaných detí to nevie posúdiť. Prieskum ukázal, že 62 percent mladých raňajkuje každý deň, 82 percent pravidelne desiatuje a 91 percent chlapcov a dievčat si nosí desiatu z domu. V neskorých večerných hodinách konzumuje sladkosti, oriešky a chipsy v priemere 24 percent detí.
Autor článku: TASR