Každý pacient, ktorý sa domnieva, že mu nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, teda ak si myslí, že lekár nepostupoval správne, má výhrady k liečbe, stanoveniu diagnózy, pretrvávajú u neho zdravotné ťažkosti a podobne, má právo obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. "Úrad v rámci svojej kompetencie prešetruje, či bola starostlivosť poskytnutá správne v zmysle zákona, teda či boli vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia jej stavu pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy," ozrejmila pre TASR jeho hovorkyňa Radoslava Miklášová.
Vysvetlila, že na základe podnetu úrad vykoná dohľad u poskytovateľa a zistí, či postupoval v súlade so zákonom. Má tiež možnosť prizvať si odborníkov z jednotlivých medicínskych odborov. "Úrad na základe dohľadu skonštatuje, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne, či podnet bol opodstatnený alebo neopodstatnený. O závere informuje aj podávateľa podnetu." Miklášová upozornila, že úrad nemá kompetenciu riešiť napríklad poplatky v zdravotníctve, ktoré patria do kompetencie samosprávneho kraja alebo problém etického správania, ktoré rieši stavovská organizácia, napríklad Slovenská lekárska komora. Preto takéto podnety odstupuje príslušným inštitúciám.
Podnet musí občan podať písomne a možno ho zaslať poštou, priniesť osobne na pracovisko úradu alebo zaslať elektronicky. "Ak je podanie podané mailom, prípadne telefonicky, podanie je potrebné doplniť aj písomne s podpisom. Podnet by mal obsahovať meno, priezvisko, adresu, prípadne telefonický kontakt osoby, ktorá podnet podáva, ďalej identifikačné údaje o poskytovateľovi (lekárovi, nemocnici) - meno, priezvisko, adresa a popis problému s určením dátumu, podpis," priblížila Miklášová. Podnet možno adresovať ústrediu úradu v Bratislave alebo jednej z ôsmich pobočiek úradu podľa regionálnej príslušnosti. Úrad väčšinou o podnete rozhodnedo 30 dní, v prípade potreby sa tento čas predĺži o ďalší mesiac.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zaznamenal vlani rekordný počet podaní v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Kým v roku 2007 evidoval najnižší počet, a to 1249 podaní, vlani to bolo 1846. Z toho sa 17,4 percenta ukázalo ako opodstatnených. Ako opodstatnené boli najčastejšie od roku 2005 podnety súvisiace so starostlivosťou chirurgov (15,8 percenta), nasleduje gynekológia a pôrodníctvo (13,3 percenta).
Autor článku: TASR