Nové trendy vo výžive hovoria aj o ochrane pred klamlivou reklamou

Jedným z nových momentov v trendoch vo výžive je podľa prezidentky Kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie (SZO) na Slovensku Dariny Sedlákovej ochrana spotrebiteľa pred klamlivou reklamou. "Cieľom je vedieť obrúsiť agresívne reklamné aktivity, ktoré často, bohužiaľ, nie sú postavené na vedeckých základoch a dôkazoch, a často zdraviu neprospievajú," skonštatovala pre TASR Sedláková.

Podľa jej slov ide o sústredenie pozornosti širokej populácie na primerané zvládanie náporu informácií ohľadne toho, čo je zdravé, ktoré potravinové doplnky si treba zaradiť do jedálnička, ako často treba dodávať telu vitamíny v externej podobe a pod. SZO podľa jej slov totiž v súčasnosti chápe nové trendy vo výžive ako komplexný proces a nesústreďuje sa len na výživu. Naopak, zameriava sa na celý rad faktorov, ktoré podmieňujú zdravý životný štýl, pričom ich súčasťou je aj zdravá výživa. "Výživa izolovane nedokáže tieto problémy riešiť. Zdôrazňujeme preto význam ďalšieho rozvoja výživy z hľadiska kvality a kvantity, ale aj vo vzťahu s inými rizikovými faktormi," skonštatovala Sedláková. Ide napríklad o fajčenie, konzumáciu alkoholu, ale aj nedostatok fyzickej aktivity.

Aj hlavný hygienik SR Gabriel Šimko v tejto súvislosti zdôraznil, že výživu je potrebné chápať ako súčasť celku – správneho životného štýlu. "Nechcel by som oddeľovať výživu od životného štýlu, pretože výživa, pohybové aktivity, dostatok spánku, to všetko vytvára komplex," skonštatoval s tým, že len takýto komplex môže dosiahnuť požadovaný efekt.

V oblasti zvyšovania kvality výživy vidí veľké možnosti napríklad v spolupráci so školstvom. "Výživa začína už pred narodením dieťaťa, teda treba ovplyvňovať mamičky, tehotné ženy a potom celý systém výchovný – predškolské a školské zariadenia, kde treba deti odmalička učiť spolupracovať s rodičmi, pretože rodič musí byť ochotný naučiť dieťa určitým potravinovým návykom," dodal v tejto súvislosti.

Na Slovensku v súčasnosti trpí 12 až 13 percent detí vo veku do 15 rokov nadváhou a obezitou, pričom trend je podľa Sedlákovej taký, že sa zvyšuje percento obéznych detí nad deťmi s nadváhou. Dôvody sú podľa jej slov rôzne. Malý dôraz sa napríklad kladie na pravidelné stravovanie detí. "Pred pár rokmi bol zistený alarmujúci stav, že deti neraňajkujú. Začala sa robiť v tomto smere veľká osveta a intervencia aj zo strany spoločnosti. Momentálne vidíme v novších prieskumoch, že stravovanie detí sa trochu upravuje aj z hľadiska počtu jedál denne, ale aj z hľadiska toho, že školy začali byť aktívne," dodala s tým, že osveta, verejné zdravotníctvo, ale aj isté normy a štandardy, ktoré sa uplatňujú v každodennom živote detí, tak nadobúdajú na vážnosti a prinášajú prvé výsledky.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: