Namiesto diét či pôstu pômože nájsť rovnováhu zdravá výživa

V snahe očistiť svoj organizmus od nadbytočných kilogramov siahajú mnohí ľudia po sviatkoch po rôznych diétach a pôstoch. Odborník na výživu Peter Minárik však skôr ako drastické hladovanie odporúča prejsť na racionálnu výživu.

"Nie som zástancom pôstu. Pôst v skutočnom význame môže priniesť aj nejaké riziká," uviedol pre TASR. Najlepším receptom je podľa jeho slov neprejedať sa ani počas sviatkov, čo sa však mnohým nedarí. Stačí, ak človek pomalšie je, pije viac tekutín alebo si dá väčšiu porciu zeleniny a hneď menej zje. Najlepším receptom na nájdenie rovnováhy po sviatočnom hodovaní je práve odľahčená a vyvážená strava. "Strava, ktorá je odľahčená v kalorickom slova zmysle a pestrá v nutričnom slova zmysle," vysvetlil odborník. Obsahovať by mala nielen cukry a prebytočný tuk, ale predovšetkým mikrovýživové zložky. Tie nájdeme v ovocí, zelenine, v malom množstve v orechoch, v celozrnných obilninách či ovsených vločkách. Dôležité sú aj bielkovinové zložky s nízkym obsahom tuku a dobrou strebateľnosťou. Vhodný je tvaroh, cottege syr či ľahké šunky s nízkym obsahom tuku a vysokým obsahom bielkovín.

"Aj príprava stravy by mala byť ľahko stráviteľná a diétna. Nevysmážame, nepoužívame zbytočne veľa tuku, soli, neúdime. To sú ale veci, ktoré sú všeobecne platné," dodal Minárik s tým, že takéto stravovanie by malo byť samozrejmosťou počas celého roka. Pôst je však na mieste vtedy, ak človek cez sviatky konzumuje nadmieru alkohol. Podľa odborníka je alkohol prípustný v primeranom množstve, no niektorí ľudia počas sviatočných dní holdujú týmto tekutinám viac, ako je potrebné. K správnej výžive však patrí aj správny pitný režim. Dodržiavať ho je dôležité nielen počas leta či zimy, ale v každom období. Minárik odporúča na každodenné pitie najmä čistú vodu alebo balené vody s nízkym obsahom solí a minerálnych látok. Ak niekto preferuje čaje, nemali by byť sladené. "Je dobré vyhýbať sa presoleným jedlám, pretože vyvolávajú pocit smädu. Všetko, čo je presolené, vedie k zvýšenej spotrebe vody," podotkol Minárik s tým, že vodu v istom množstve treba piť bez ohľadu na smäd a treba si na to zvyknúť. Dospelý človek by mal podľa jeho slov vypiť v priemere tri litre tekutín denne. Započítavať by sa do toho nemala čierna káva a polievky.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: