Kamera veľká ako zrnko soli zefektívni vnútorné vyšetrenia

Kamera veľká ako zrnko soli zefektívni vnútorné vyšetrenia
Zdroj: bigstockphoto.com

Lacná miniatúrna mikrokamera, zrejme v súčasnosti najmenšia na svete, otvára cestu k jednorazovým endoskopom. Tým odpadne ich prácne čistenie a dezinfekcia pred ďalším použitím.

Oznámil to Martin Wilke z Fraunhoferovho ústavu pre spoľahlivosť a mikrointegráciu v Berlíne s kolegami. Spolupracovali s firmou Awaiba a Fraunhoferovým ústavom pre aplikovanú optiku a presné strojárstvo v Jene. "Mikrokamery vďaka novej technológii dokážeme vyrábať tak lacno, že lekári budú môcť endoskop po použití zahodiť," povedal Martin Wilke.

Podarilo sa to najmä vďaka inovácii výrobného postupu. Senzory digitálnych kamier teraz možno vybavovať potrebnými elektrickými kontaktmi a spájať so šošovkami hromadne, ešte keď senzory spoločne tvoria kremíkovú doštičku (v tomto prípade ich je na nej 28.000). Kontakty sa pri tomto spôsobe výroby neinštalujú zboku medzi senzor a šošovku jednotlivo pri každej kamere, ale naraz všetkým zo zadnej strany doštičky. Výsledkom je oveľa rýchlejšia a tým aj lacnejšia výroba. A najmä skutočne miniatúrna kamera. Pritom kvalitná, zaručuje ostrý obraz aj s veľmi tenkým endoskopom. Jej malé rozmery umožnili ďalšie zdokonalenie: šošovka dosiaľ musela byť na špici endoskopu, kým senzor, spojený s ňou optickým vláknom, na konci. Teraz sa zmestí na špicu celá kamera.

Má rozlíšenie 62.500 pixelov (obrazových prvkov) a obraz prevedený na elektrické impulzy sa prenáša endoskopom po obyčajnom kábli. "Nová kamera je pri rozmeroch jeden krát jeden krát jeden milimeter veľká približne ako zrnko nahrubo zomletej soli – podľa našich poznatkov je dnes najmenšia na svete," povedal generálny riaditeľ firmy Awaiba Stephan Voltz. Jednorazové endoskopy vidí na trhu už v roku 2012, s cenou na úrovni niekoľkých eur. Využiť sa bude dať nielen v medicíne, ale napríklad aj v automobilovom priemysle. Aktuálne sa totiž skúma možnosť nahradiť vonkajšie spätné zrkadielka mikrokamerami. Vozidlá by takto boli aerodynamickejšie a spotrebúvali menej paliva. Nové kamery tiež môžu vyhodnocovať očné pohyby vodičov a pri hrozbe mikrospánku spustiť alarm.

Zdroj: Komuniké Fraunhofer-Gesellschaft zo 14. 3. 2011.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: