Tlačová správa:
Takmer tri štvrtiny ľudí zmenili od vypuknutia pandémie svoje nákupné zvyklosti. Viac ako 8 z 10 ľudí nakupovalo ešte pred pár mesiacmi denne alebo aspoň dvakrát týždenne. To sa zmenilo, nakupujeme menej často. Počet tých, ktorí uviedli, že nakupujú len raz za týždeň vzrástol viac ako 2-násobne. Výrazne narástol aj počet tých, ktorí nakupujú ešte menej často. Len raz za týždeň alebo ešte zriedkavejšie nakupuje takmer polovica oslovených. Za najdôležitejšie spôsoby ochrany počas nákupu v obchodoch sú považované rúška a dezinfekcia rúk. Až 85 percent ľudí uviedlo, že by bolo ochotných nakúpiť aj pre staršieho človeka mimo svojej vlastnej rodiny. Viac ako 86 percent opýtaných si myslí, že si predavačky a predavači zaslúžia za svoju denno-dennú snahu ocenenie nielen od zamestnávateľa, ale aj od štátu. To sú len niektoré zo zistení, ktoré priniesol exkluzívny reprezentatívny prieskum spotrebiteľských preferencií, ktoré na vzorke 500 respondentov počas apríla uskutočnila prieskumná agentúra 2muse pre spoločnosť BILLA.
Keď nakupujeme, tak vo väčšom
Okrem zníženia frekvencie nakupovania počas pandémie sa zmenili preferencie ľudí aj pokiaľ ide o veľkosť nákupu. Zaujímavé je, že takmer dve pätiny ľudí tvrdia, že nakupujú potraviny v menšom množstve. A to hlavne preto, že majú nižšiu spotrebu a snažia sa chodiť do obchodov menej často., respektíve dbajú aj o svoju bezpečnosť. Viacerí z tejto skupiny tvrdili, že sedia doma, majú obmedzený pohyb a nešportujú. Nechcú však pribrať, preto sa snažia jesť menej. Pre takmer polovicu opýtaných sa ich nákupné zvyklosti nezmenili. Stravujú sa ako predtým a neprejavila sa u nich ani zvýšená spotreba potravín. Nepodliehajú panike a neboja sa, že by nebolo dostatok potravín. Len asi 15 % po vypuknutí pandémie nakupuje viac ako predtým. Hlavne preto, že si robia zásoby a chodia do obchodov v nižšej frekvencii ako predtým.
„Pre niekoho sú to možno prekvapivé zistenia, ale treba si
uvedomiť, že zber údajov prebiehal začiatkom apríla, teda už po
prvej „veľkej vlne“ nákupov do zásob. Ľudia boli už väčšinou
pokojnejší, prvé veľké nákupy základných potravín už mali za sebou.
Sústreďovali sa preto už na cielenejšie nakupovanie širšieho
sortimentu potravín, z ktorých dokážu doma vyčariť pestrejší
jedálniček pre svoje rodiny. Potvrdzujú to údaje z našich predajní,
keď po vlne nákupov trvanlivých potravín sa začali zákazníci opäť
vracať k nákupom čerstvých potravín ako je ovocie, zelenina, pečivo,
mäso a lahôdky. Posilnili sme preto sortiment hlavne našej privátnej
značky Slovenská farma, prostredníctvom ktorej ponúkame našim
zákazníkom na 100 % garantované slovenské ovocie, zeleninu
a mäso,“ hovorí hovorkyňa spoločnosti BILLA Kvetoslava
Kirchnerová. Ako dodáva cieľom spoločnosti BILLA je podporiť
slovenských farmárov, pestovateľov a producentov a tak podporiť
slovenskú ekonomiku a udržanie pracovných miest v slovenských firmách.
Varíme doma
Tento predpoklad potvrdili aj ďalšie dáta z prieskumu, keď len
2 percentá ľudí uviedli, že využívajú donášku jedál. Teda len dvaja
ľudia zo sto čakajú na svojho kuriéra s obedom. Naopak, dve tretiny
ľudí si v súčasnosti varí samo alebo sa o to postará partner alebo
partnerka. Zvyšní sa spoliehajú na polotovary. Rodiny s deťmi zapájajú
svojich malých členov do procesu prípravy jedla – tvrdí to takmer
polovica opýtaných. Tí, ktorí varia doma, sa zameriavajú skôr na
prípravu klasických slovenských jedál a jedál, ktoré sú rýchle a
obsahujú dostupné ingrediencie. Dôležité je však pre nich pripravovať
zároveň zdravé pokrmy. Ale niekedy treba zmenu aj v jedálničku. Z tých
menej tradičných vyhrávajú rôzne zahraničné mäsové jedlá a cestoviny
alebo jedlá, ktoré si vyžadujú viac času na prípravu.
Ako sa chránime
Prieskum poukázal aj na to, ako sa
chránime v čase pandémie. „Oslovení v podstate deklarovali, že
obmedzenia prijaté na úrovni štátu akceptujú a zobrali si ich za
svoje. Drvivá väčšina opýtaných uviedla, že používa rúško. Pre troch
zo štyroch ľudí je dôležité dodržiavanie dvojmetrových odstupov pri
pokladni, potom nasledovala dezinfekcia rúk, ktorú uviedli takmer
dve tretiny opýtaných,“ vysvetľuje dáta Michal Vyšinský
z agentúry 2muse. V prieskume bola však aj otázka na úplne
najdôležitejšie opatrenie na ochranu počas pandémie. Zaujímavým
zistením bolo, že už viac ako polovica ľudí si nosí do obchodov
vlastné rukavice a nespolieha sa na jednorazové rukavice a dezinfekciu
pri vchode do obchodu. Medzi najdôležitejšie aktivity, ktorými
potravinové reťazce môžu prispieť k zlepšeniu aktuálnej situácie je
hlavne dezinfekcia priestorov a dodržiavanie štátom stanovených
pravidiel. Rovnako si radi prečítajú informácie o opatreniach, ktoré
robia obchody pre zvyšovanie bezpečnosti nakupovania. „Bezpečnosť
našich zamestnancov a zákazníkov je u nás na prvom mieste, preto sme
zaviedli mnoho preventívnych opatrení nad rámec povinných na našich
predajniach, skladoch i centrále,“ zdôrazňuje K. Kirchnerová.
Máme k sebe bližšie
S pandémiou rastie aj ľudská spolupatričnosť. Podľa prieskumu sú ľudia ochotní nakúpiť pre starších, ktorí to najviac potrebujú. Dokonca aj pre starších ľudí mimo ich rodinných príslušníkov – tvrdí to, až 85 percent opýtaných. Aj pre spoločnosť BILLA je dôležitá pomoc druhým, preto poskytla balíky potravín a nepotravinového sortimentu pre seniorov a najnovšie aj pre záchranárov v prvej línii. „Vážime si tiež ohľaduplnosť, milé slová podpory a ústretovosť zo strany našich zákazníkov voči našim zamestnancom, veľa to pre nich znamená,“ uzatvára K. Kirchnerová.